بیمه دیجیتال بیمه دیجیتال .

بیمه دیجیتال

asdas

بیمه مسئولیت چیست؟
قبل از اینکه به تعریف بیمه مسئولیت بپردازیم، باید مسئولیت را تعریف کنیم.در فرهنگ لغت مسئولیت به معنای پرسیده شده و خواسته شده آمده است و عموماً به معنای تکلیف و وظیفه و آنچه که عهده دار و مسئول آن باشد تعریف شده است. بر این مسئول به شخصی اطلاق می گرد که از وی به خاطر اعمالش سوال و بازخواست نمایند. در ارتباط با زندگی اجتماعی، مفهوم مسئول بودن یا مسئولیت به این معنی است که هر شخص باید پاسخگوی آثار و نتایج حاصل از اعمال خویش باشد.
مسئولیت انواع گوناگونی دارد که مهمترین آنها مسئولیت قانونی و مسئولیت اخلاقی می باشد که مسئولیت قانونی خود به دو دسته مسئولیت مدنی و کیفری قابل تقسیم است. موضوع بیمه مسئولیت در واقع پوشش مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث است. بنابراین، مسئولیت اخلاقی و مسئولیت کیفری تحت پوشش این بیمه نامه نیست.

شکل زیر طبقه بندی انواع مسئولیت را نشان می دهد.

 

بیمه های مسئولیت یکی از سه زیر مجموعه خدمات بیمه ای بوده و به نوعی بالاترین تنوع را در بین محصولات بیمه ای به خود اختصاص داده است. عکس زیر/فوق طبقه بندی محصولات بیمه ای را نشان می دهد.

 

 

بر اساس موضوع، بیمه مسئولیت زیان وارده به اشخاص ثالث که ناشی از فعل یا ترک فعل غیر عمد بیمه گزاران بوجود آمده است را دو بخش زیانهای مالی و غرامتهای بدنی جبران می کند. ارزیابی در بیمه های مسئولیت به دلیل مسائل حقوقی، فنی و اجتماعی ، حساس تر و پیچیده تر از محاسبات ریسک در بیمه های اموال و اشخاص می باشد و در قوانین مترقی و جوامع توسعه یافته، بیمه گران این نوع رشته بیمه ای با افزایش ضریب خسارت مواجه هستند. با توجه به سیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جوامع، حضور بیمه های مسئولیت یکی از ضروریات زندگی مدرن امروزی می باشد و در این رابطه فراهم شدن بسترهای قانونی، تعیین حدود و ثغور مسئولیت های مدنی افراد، تهیه و تدوین انواع بیمه های مسئولیت با استفاده از روشهای فنی و کاربردی و ارزیابی خطر از اولویت ویژه ای برخوردارند.

 

 

انواع بیمه های مسئولیت از نظر فنی
بیمه های مسئولیت دارای تقسیم بندی های گوناگونی می باشد. ولی می توان با توجه به قوانینی که در کشورمان وجود دارد آنها را به گروههای اصلی زیر تقسیم بندی نمود:

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان/کارگران
بیمه مسئولیت عمومی
بیمه مسئولیت حرفه ای
بیمه مسئولیت قراردادی
در هر یک از گروه های اصلی بالا ممکن است تعدادی از بیمه نامه های مختلف با توجه به تقاضای ارائه شده توسط هر یک از بیمه گذاران درخواست گردد که در این بخش در بخش های مختلف به معرفی و تشریح چند نمونه از بیمه نامه های طبقه بندی شده بالا خواهیم پرداخت.

 

 

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
با توجه به رشد فزاینده فعالیت های اقتصادی و گستردگی مشاغل در دنیای پر شتاب امروزی و وجود انواع ریسک ها، بروز حوادث و ایجاد خطرات در هر یک از مشاغل، وجود بیمه نامه ای که بتواند مسئولیت کارفرمایان را در قبال کارکنان تحت پوشش قرار دهد بسیار ملموس است. این بیمه نامه طی چند سال گذشته در صنعت بیمه یکی از موفق ترین و کاربردی ترین بیمه نامه ها نزد هر یک کارفرمایان بوده است.
لذا با رشد اقتصادی کشور و انجام فعالیت های ساخت و ساز، ایجاد و تاسیس موسسات و صنایع متعدد و برپایی طرحهای عمده عمرانی نمود چنین بیمه نامه ای بسیار قابل توجه می باشد.
در این بیمه نامه در صورتیکه کارگران و کارکنان در اثر حوادث کاری دچار مصدومیت گردند که در آن کارفرما مقصر شناخته شود تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند همانطورکه خواهیم گفت این بیمه نامه دارای پوشش های جانبی دیگری با نام (کلوز) می باشد که در جای خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است با توجه به تنوع فعالیتهای تجاری، اداری، تولیدی و ….، تقریبا بیش از نیمی از پرتفوی بیمه های مسئولیت در شرکت سهامی بیمه ایران به این بیمه اختصاص دارد.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۳:۱۶ توسط:بیمه دیجیتال موضوع: نظرات (0)